Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna MPI List
X
hälsosam barn diet

Hur man lagar en hälsosam småbarnskost

En hälsosam småbarnskost redan nu kan ge ditt barn ett livslångt hälsosamt ätande. Här är några näringsbyggstenar för den bästa maten för småbarn.

Tillbaka
  • Undvik för mycket socker, salt och mättat fett.
  • Erbjud en variation av mat för att träna barnets smaklökar.
  • Servera ca 5 dl mager mjölk, yoghurt eller filmjölk /dag.
  • Servera grönsaker och frukt varje dag. De kan vara färska eller frysta. 
  • Försök ge barnet 2 portioner kött eller kyckling/ dag, eller något vegetariskt protein. Fisk är bra att servera 2-3 gånger/ vecka.
  • Servera stärkelserika kolhydrater, tex potatis, pasta, ris, bröd, varje dag. 
  • Kom ihåg att barnportioner är mycket mindre än vuxnas. En brödportion till en två-åring är ungefär en halv skiva bröd, och en portion av kött är ca 30 g, det är en tredjedel av din portion. 
  • Ge ditt barn mer mat om det visar att det fortfarande är hungrigt. Men, lägg inte på för mycket mat på en gång. 
  • Välj fleromättat fett från växtriket (rapsolja eller olivolja).
  • Ge ditt barn mat med rätt storlek och konsistens - hela morötter och vindruvor är lätta att sätta i halsen. Dela vindruvorna längsmed, och koka morötter mjuka och dela upp dem  i portionsbitar.
  • Växande kroppar använder snabbt sina reserver. Ge ditt barn 2- 3 nyttiga mellanmål varje dag.
  • Vänj ditt barn att dricka vatten eller mjölk (alternativt berikad havre- eller soyadryck) till maten. Undvik söta drycker som saft och läsk.
  • Små barn får inte tillräckligt med D-vitamin via maten. Därför behöver du fortsätta ge D-droppar varje dag ända tills barnet är två år.
  • Om du tror att du har en picky eater, läs vår checklista om hur du kan hjälpa.
     
Sök

Har du fortfarande inte hittat
vad letar du efter?

Testa vår nya smarta sökmotor. Vi har alltid något att erbjuda dig.