Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna MPI List
X

Hur man kan hantera värk och obehag under graviditeten.

När din kropp förändras kan värk och obehag uppstå, särskilt i rygg, ben och fötter. Den goda nyheten är att det finns sätt att lindra dina problem. Vi har sammanställt en praktisk lista över strategier för dig.

Tillbaka
  • Undvik att lyfta tunga föremål - någon annan kan ta hand om den uppgiften.
  • Om du måste plocka upp något, böj knäna och håll ryggen rak.
  • Testa en stödkudde till din skrivbordsstol eller i soffan.
  • Använd platta, stödjande skor för att fördela din vikt.
  • Fundera på en yogakurs för gravida - du kommer få säkra och mjuka ryggrörelser
  • Träna lite lätt, till exempel en 30-minuters promenad varje dag.
  • Vila mycket, särskilt när förlossningsdatumet närmar sig.
  • Ta ett varmt bad för att minska värk och hjälpa dina muskler att slappna av.
  • Böj försiktigt, stretch och rotera fötterna för att förhindra kramp i benen.
  • Svullna fotleder, drick vatten och vila med fötterna högt
  • Om du behöver smärtlindring, är det oftast OK att ta paracetamol under graviditeten, såvida inte din läkare eller barnmorska säger något annat.
  • För smärta i bäckenet, kontakta din läkare eller barnmorska - de kan hänvisa dig till en sjukgymnast.
  • Om du tror att du kan ha sammandragningar, läsa våra checklista,  Tecken på att föda.
     
Sök

Har du fortfarande inte hittat
vad letar du efter?

Testa vår nya smarta sökmotor. Vi har alltid något att erbjuda dig.