Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna MPI List
X

Hur man hanterar ångest under första trimestern

Lider du av ångest under första trimestern? Du är inte ensam, 1 av 10 gravida kvinnor upplever detta graviditetssymptom under första trimestern. Så här håller du känslorna under kontroll.

Tillbaka
  • Prata med dina närmaste - det kan verkligen hjälpa.
  • Känn dig inte skyldig eller generad.
  • Håll dig aktiv om du kan, det är bra för dig och ditt barn.
  • Försök och vila vid behov.
  • Avsätt lite "egen tid" minst en gång om dagen. Kanske med ett varmt bad eller en podcast på promenad?
  • Be dina nära och kära om praktisk hjälp. Matlagning, shopping, vård av barn, vad som helst som underlättar för dig. 
  • Träffa människor i samma situation.. Be din vårdgivare eller barnmorska om forum eller lokala grupper.
  • Ta en paus från kaffedrickande. Det finns en rekommenderad gräns för koffein under graviditeten.
  • Ät bra. Korrekt näring är viktigt. Nu mer än någonsin
  • Ta tid för egenvård. Prova kompletterande terapier som avslappningsmassage eller meditation. Mindfulness-appar är användbara.
  • Prova enkla andningsövningar för stress.
  • Planera framåt. Att skriva ner små steg varje vecka kan hjälpa dig att få tillbaka kontrollen.
  • Om du känner dig överväldigad över att bli förälder, ta en titt på vår checklista för att hjälpa dig känslomässigt att förbereda dig.
  • Vänd dig till din barnmosrka om du behöver mer support.
     
Sök

Har du fortfarande inte hittat
vad letar du efter?

Testa vår nya smarta sökmotor. Vi har alltid något att erbjuda dig.