| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Gravid i vecka 4 - den första månaden

Ditt ofödda barn liknar just nu mest ett litet kommatecken, med ett huvud och fyra stumpar som ska bli armar och ben. Navelsträngen håller på att bildas och blodcirkulation mellan fostret och moderkakan etableras.

Var i utvecklingen är mitt barn?

Fostret har nu formen av en oval skiva som består av tre cellager, så kallade groddblad som kommer att ge upphov till olika kroppsstrukturer. Endoderm (det inre groddbladet) bildar senare barnets organ det vill säga mag-tarmkanalen, levern, bukspottkörteln och luftvägarna. Det mellersta groddbladet, mesodermet, kommer senare att bilda skelettet, hjärtat, blodkärlen och könsorganen. Det yttre groddbladet som kallas ektoderm bildar det centrala nervsystemet och sinnesorganen samt hår, hud och naglar. I mitten bildas det en liten bula som kommer att bli huvudet. Det lilla hjärtat har formen av ett hjärtrör som börjar slå från slutet av tredje graviditets veckan och framåt.

Nu är allt det som kallas organogenes, skapandet av de inre organen grundlagt och blodcirkulationen kan sätta igång. Det här viktiga utvecklingsstadiet inträffar under fjärde veckan.

Gravid vecka 4
Gravid första månaden
Goda matvanor

Redan under graviditeten börjar fostrets tillvänjning till smaker. Forskning har visat att den mat och de kryddor som mamman äter och fostret smakar via fostervattnet kan påverka barnets senare smakpreferenser i livet. Under graviditeten kommer ditt energibehov att förändras för att räcka till både dig och ditt barn, det är därför en bra idé att se till att äta en varierad kost på regelbundna tider. Om du inte börjat äta folsyra innan du blev gravid kan det vara bra att ta detta tillskott nu.
Undvik särskilda livsmedel som rå fisk och råa skaldjur samt mejeriprodukter såsom ostar som är tillverkade av opastöriserad mjölk. Du ska också tänka på att äta kött helt genomstekt (ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio) och att skölja frukter och grönsaker innan du äter dem. Var noga med hygienen och tänk på att alltid tvätta händerna innan du lagar mat eller sätter dig till bords.

Livsmedelsverkets hemsida finns den senaste informationen om livsmedel du bör undvika.

Ska jag ta extra kosttillägg?

Om du har ätit en varierad och balanserad kost fram tills du blev gravid är dina mineral- och vitaminbehov vanligtvis täckta. Idag rekommenderas folsyratillskott till alla kvinnor som önskar bli gravida och fortsatt under graviditetens första 12 veckor. Om du har järnbrist kan du bli ordinerad ett järnpreparat. Du bör undvika att ta tillskott innan du diskuterat med en barnmorska eller läkare.

Fyra veckor in i graviditeten har fostrets vikt multiplicerats 10 000 gånger.

Tänk på att...

  • Ta ditt folsyratillskott.
  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.
  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.
  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter.
  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.
  • Dricka mycket. Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).
  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker.
  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.
  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.