| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Gravid vecka 13–16

Ditt barn blir mer och mer aktivt och du kanske till och med börjar känna hur det rör sig! Det första som känns brukar vara mycket lätt och beskrivs av många som fjärilsvingar eller som små bubblor inne i magen. Ibland dröjer det innan den första känslan av rörelse kommer, ha tålamod det dröjer inte länge till.

Var i utvecklingen är mitt barn?

Ditt barn kan nu öppna munnen göra sugrörelser och svälja fostervatten, rynka pannan och till och med ta tummen i munnen och suga. Barnet börjar göra små andningsrörelser, och tränar på så sätt andingsmusklerna. Gäspningar och hicka börjar nu uppträda. Sinnesorganen fortsätter att utvecklas och näthinnan börjar fungera. Känselsinnet utvecklas tack vare känselkroppar som finns på huden. Från vecka 12-13 känner barnet beröring. Något man sett vid fostervattenprov när man råkar beröra barnets så arm drar barnet snabbt undan den. Luktsinnet utvecklas steg för steg men känner först dofter senare. Från 12:e graviditetsveckan lär barnet sig att känna smak via fostervattnet som ändrar smak beroende på vad du äter.

Slutligen kommer ditt barn att börja höra från och med den 15:e graviditetsveckan. Barnet uppfattar ljudet av ditt hjärta, ljud från din mage och allra viktigast din röst genom fostervattnet. Du kan börja tala lågt med ditt barn för att det ska känna sig tryggt, även om det ännu inte kan tolka vad det är.

Gravid vecka 13 till 16
Mina goda matvanor

Illamåendet och avsmaken mot viss mat och doft upphör långsamt och du får tillbaka aptiten och kan äta igen. Njut, i måttliga mängder! När det gäller viktökning finns det ingen strikt regel, men om man redan har en viss övervikt innan graviditeten bör man undvika att öka alltför mycket i vikt. Din läkare eller barnmorska kommer att kunna berätta vad som gäller för dig.
Var särskilt uppmärksam på att du får i dig jod, som är viktigt för att sköldkörteln ska fungera ordentligt. Jod får du i dig genom maten, särskilt genom joderat hushållssalt. Jod finns också i mejeriprodukter och fisk. Tänk på att inte överdosera just salt, lagom är bäst

Jag är så sötsugen!

Många får ett ökat sötsug under vissa perioder i graviditeten. Är det okej att ge efter för suget? Ja, det kan du göra ibland, men bara inom en rimlig gräns naturligtvis och samtidigt som du fortsätter äta en varierad och balanserad kost. Det är idealiskt om du kan tillfredsställa sötsuget med färsk eller torkad frukt, mjölkbaserade efterrätter och naturell yoghurt. Välj rena produkter i betydelsen att de inte är så förädlade, och i små mängder: ta hellre ett par rader 70 % mörk choklad än en ljus chokladkaka som ofta innehåller mer socker.

Ditt barn ligger fortfarande inuti en ˮbubblaˮ i din mage samtidigt som de viktiga organen fortsätter att utvecklas sekund för sekund.

Tänk på att...

  • Då i dig jod. Men var försiktig så att du inte överdoserar salt, lagom är bäst.
  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.
  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.
  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter, t. ex vissa ostar.
  • Kött ska vara helt genomstekt. Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.
  • Dricka mycket. Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).
  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker.
  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.
  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.