| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Gravid vecka 5 till 8

I det här stadiet av graviditeten är illamående och kräkningar inte ovanliga. För att lindra illamåendet kan du undvika kraftig eller fet mat och dela upp dina måltider.

Var i utvecklingen är mitt barn?

Det här är ett viktigt stadium i utvecklingen av sinnena. Från slutet av sjunde veckan och framåt kan synnerverna redan känna av växlingar i ljusförhållanden. Ansiktet börjar få sin slutgiltiga form, ögon, öron, näsa och mun börjar framträda, följt av tungan och knopparna till tandanlagen. Huvudet är nu välformat och till volymen två gånger större än kroppen.

Alla organen är på plats - några är mycket små och andra förhållandevis stora. Hjärnan, lungsystemet och mag-tarmkanalen utvecklas i hög hastighet. När det gäller hjärtat har det ökat så mycket i volym att det bildar en liten knöl i höjd med magen. Levern tar också upp stort utrymme.

Ditt barns lilla kropp förändras snabbt: ryggraden bildas, armar och ben växer till i längd, armbågarna framträder, fingrar och tår börjar urskiljas.

Ditt barns muskler är nu på plats och det börjar röra sig, men på ett ofrivilligt sätt. Rörelserna kan ses vid ett ultraljud kring 12: e graviditetsveckan. Det kommer dock att dröja lite till innan du känner att barnet rör sig.

Gravid vecka 5 till 8
Mina goda matvanor

I det här stadiet av graviditeten är illamående och kräkningar inte ovanliga. För att lindra illamåendet kan du undvika kraftig eller fet mat och dela upp dina måltider. Lägg in ett eller två mindre mellanmål mellan frukost, lunch och middag. Upprepade kräkningar kan leda till en liten viktminskning. Var inte orolig så länge det är måttligt, men ta annars upp det med din läkare eller barnmorska. Försök ersätta förlorad vätska genom att dricka mycket.
För att undvika utmattning och obehag är det viktigt att du äter frukost. Försök äta kolhydrater till alla måltider som bröd, gryn stärkelsehaltiga livsmedel som potatis, spannmål, ärt- och baljväxter som alla ger dig energi.
Kom ihåg att dricka mycket vatten. Drick 1,5 liter vatten om dagen och mer på varma sommardagar. Vatten är viktigt eftersom din blodvolym har ökat betydligt sedan början av graviditeten för att räcka till för den livsnödvändiga överföringen av näring mellan mamma och foster som sker genom moderkakan. Avstå helt från alla alkoholhaltiga drycker och var försiktig med drycker som innehåller koffein. Rekommendationen är att högst dricka 3 koppar kaffe (1,5 dl per kopp) eller max sex koppar svart te om dagen (2 dl per kopp). Tänk på att även cola- och energidrycker kan innehålla koffein.

Bra mellanmål!

Ett bra mellanmål i det här stadiet av graviditeten består av en mejeriprodukt + en spannmålsprodukt + dryck. Variera dina mellanmål med detta som utgångspunkt och välj rena produkter utan tillsatt socker. Här följer ett par förslag på enkla, goda och näringsriktiga mellanmål:
1 äpple, 1 skiva fullkornsbröd och 1 kopp te med mjölk.
1 dl kvarg med skivad frukt och lite musli.
1 skiva fullkornsbröd, 1 skiva skinka och toppa med några rädisor.
Undvik kakor och smågodis och andra livsmedel som innehåller mycket fett och socker.

Ditt barns fingrar och tår har nu fått sin slutliga form och barnet har också utvecklat andra karakteristiska drag som visar att det är en liten människa. Till exempel kan den sätta ihop tummen och pekfingret!

Tänk på att...

  • Ta ditt folsyratillskott.
  • Äta kolhydrater till alla måltider, för att få energi.
  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.
  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.
  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter, t. ex vissa ostar.
  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.
  • Dricka mycket Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).
  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker.
  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.
  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.