| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Kolhydrater – kroppens bränsle

Det mesta av den energi vi äter kommer från kolhydrater. Kolhydrater indelas grovt i stärkelse, sockerarter (där både ”vitt” socker och naturligt ingående socker ingår) och kostfiber. När man äter kolhydrater bryts de ner till enkla sockerarter som till största delen tas upp i tunntarmen. Undantaget är kostfiber som enzymerna inte biter på utan fibrerna når tjocktarmen i stort sett oförändrade. Det är skillnad på fullkorn och fibrer. Fullkorn innehåller alla delar av sädeskornet och fibrer kommer från en del av sädeskornet. Det innebär att man får i sig fler nyttigheter om man väljer fullkorn och inte enbart fiberrikt. Kolhydrater finns nästan bara i mat från växtriket till exempel i spannmål, potatis, ris, rotfrukter, frukt, bär, baljväxter som ärter, bönor och linser. Lite sackaros finns i rotfrukter, frukt och bär men det allra mesta sockret är tillsatt i maten. Tillsatt socker är den typ av kolhydrater som man bör begränsa.