| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Gravid - mat jag kan äta

Graviditeten är en bra tid för att starta nya goda vanor. I stort sett kan du äta det mesta under din graviditet. Men det finns en del mat som du bör vara försiktig med.

Fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar bör du vara restriktiv med. Andra livsmedel att vara försiktig med är: opastöriserad mjölk och ostar gjorda på opastöriserad mjölk, rått kött, gravad, kallrökt och vakuumförpackad fisk. Däremot går sushi bra, se bara till att den är nytillagad och gjord på färsk fisk.

Ät gärna leverpastej men undvik ren lever då den innehåller för stora mängder A vitamin.

Var försiktig med koffein och njut av kaffe, te och uppiggande drycker i lagom mängd.

Gravid mat jag kan äta
Det finns en del mat som du bör vara försiktig med.

Livsmedelsverket anger 3 koppar kaffe (à 1,5 dl) eller 4 koppar té (à 2,5 dl) som maxdos per dag under graviditeten. Coca cola, Red Bull med mera är andra drycker som innehåller koffein och ska räknas in i det totala intaget koffein. Energidrycker innehåller dessutom ofta socker och bör undvikas av den anledningen.

Hälsokostpreparat och liknande är inte alltid kontrollerade och man brukar avråda från att använda dem under graviditet.

Prata med din barnmorska eller dietist om du undrar över vilka livsmedel du bör äta eller vara lite försiktig med. Det finns också information om detta och mycket mer att läsa på Livsmedelsverkets hemsida.