| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Föregå med gott exempel som vuxen

Runt matbordet ska alla få höras och synas, det är ofta där man som familj samlas och pratar igenom dagens händelser - ett nav för familjens sociala liv. Försök att skapa matro för vem kan koncentrera sig på att äta om tv:n står på, om en förälder pratar i mobiltelefon eller sitter uppkopplad på nätet? Matbordet bör vara en frizon från all teknik där familjen ska umgås, prata med varandra och äta. Barn gör ju inte som vi säger, barn gör som vi gör! Med andra ord är det viktigt att föregå med gott exempel.

Många familjer upplever att vid matbordet börjar striden – alla är lite trötta efter dagens uppgifter, alla är hungriga och när man väl sätter sig så brakar det lös! Barnet börjar trilska och vill inte ha maten som serveras, föräldrarna tjatar och ju mer tjat desto mindre mat äter barnet. Föräldrar blir irriterade både på att barnet inte uppskattar maten och på dess dåliga bordskick. Plötsligt blir matbordet en stridsplats och ingen får matro eller njuter av matsituationen. Det är inte alltid barnet som strider – det är nog lika mycket föräldrars brist på att förstå vad det är barnet vill.

Att ett barn vägrar mat skapar oro för en förälder och matplatsen kan bli ångestladdad. Matvägran förstärks genom att barnet känner oro och en press från föräldrar att prestera i att äta – barnet kan inte hantera stressen och äter mindre och mindre. Där är det bra att försöka avdramatisera måltiden och bryta den onda cirkeln. Vuxna vill ofta att barnen ska äta mer än vad de egentligen mäktar med. Låt barnet få små portioner som inte ser gigantiska ut på tallriken och om barnet inte äter får man försöka ha is i magen och duka av bordet när familjen har ätit färdig. 

Föregå med gott exempel som vuxen

Kanske behöver familjen titta över sina måltidsvanor och fråga sig själv varför måltiden inte fungerar så bra. Hur gör jag som förälder när jag äter, sitter jag still och är närvarande i måltiden eller lämnar jag bordet för att fixa med annat? Plockar jag i maten för att försöka gå ner i vikt och äter minimalt? Pratar vi om vardagliga händelser eller sitter jag hela tiden och manar på barnet att äta? Är det en bra tid för barnet att äta eller är barnet både för trött och för hungrig när man ska sätta sig vid bordet? Kanske behöver familjen ändra på sina mattider och äta en halvtimma tidigare? Kanske behöver barnet en liten aptitretare i form av grönsaksstavar för att hejda den värsta hungern eller kanske är barnet i en aktiv utvecklingsfas och har helt enkelt inte tid att sitta still?

Skrivet av Lisa Ernstsson, Barnsjuksköterska BVC Humlan, Amadeuskliniken Halmstad