| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Börja med fisk tidigt - det vinner hela familjen på

Fisk innehåller många näringsämnen som är viktiga för barns utveckling. Man brukar kalla fisk för ”näringstät” mat, vilket innebär att man får i sig många näringsämnen per kalori. Här har vi listat några av de viktigaste ämnena i fisk. Bland dem är D-vitamin och Omega-3 fetter de ämnen som är svårast att få i sig på annat sätt än genom att äta fisk.

  • D-vitamin hjälper till att bygga upp skelettet och immunförsvaret. Vi får i oss D-vitamin genom huden (solljuset omvandlas till D-vitamin i kroppen), genom att äta fet fisk och via de viktiga D-dropparna som barn får de första åren. Eftersom soltimmarna inte riktigt räcker till i Norden för att kroppen ska kunna göra tillräckligt av D-vitaminet behövs andra källor. I kosten är lax, sill och makrill men också ägg och magra mjölkprodukter viktiga källor. Läs mer om D-vitamin.
  • Omega-3 och Omega-6 fetter är viktiga för små barns utveckling, de ger skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. Fettsyror från dessa ”familjer” kan även skydda kroppens celler och är viktiga för kroppens immunförsvar. Lax, sill och makrill innehåller mycket Omega-3 fetter.
  • Jod är ett mineral som hjälper till att reglera kroppstemperaturen och centrala nervsystemets tillväxt under fostertiden och de första två åren. Jod bygger upp immunförsvaret och skyddar cellerna mot fria radikaler. Brist på jod kan leda till struma, vilket tack och lov är ovanligt i Sverige idag. Jod finns i fisk och i skaldjur, samt i berikat salt.
  • Selen är ett mineral. Hur mycket selen maten innehåller beror på hur mycket selen som finns i jorden där den odlats. I Sverige har vi mycket selenfattiga jordar och därför är det viktigt att vi får i oss selen genom annan mat än den som kommer från kött och mjölk från lokala djur. Selen finns i fisk och skaldjur.
Miljögifter i fisk

Strömming, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern, sik från Vänern och röding från Vättern kan innehålla höga halter av dioxin och PCB. Dessa är gifter som lagras i fettvävnad och därför stannar kvar i kroppen under lång tid. Barn och gravida bör därför inte äta dessa fiskar mer än 2-3 gånger per år. Det finns dock mycket annan fisk att välja på och alla andra fiskar du hittar i butiken bör ni därför äta regelbundet.

Läsa mer om miljögifter i fisk på Livsmedelsverkets hemsida

Börja med fisk tidigt – det vinner hela familjen på
Vill barnen inte äta fisk?
Vill barnen inte äta fisk?

Barn krånglar gärna med maten eftersom de ser hur måna föräldrarna är om att de ska äta. Att komma med nya rätter till ett redan trilskande barn är varken lätt eller roligt. Välj därför dina krig – kanske måste barnet inte äta upp all mat och kan få hoppa över oliverna. Men fisk och grönsaker är värt att kämpa för. Här följer några tips om hur du får fisk att bli ett vanligt inslag på tallriken.

  • Börja tidigt. Det är lättare att få en 6-månaders bebis att börja äta fisk än att introducera det som en ny rätt till en trotsig 3-åring.
  • Var positiv. Barn ogillar inte automatiskt fisk, men redan en 1-åring plockar upp syskonens och föräldrarnas attityd till maten. Var därför positiv till fisk även om det kanske inte är din favoriträtt.
  • Berätta om fisken. För det lite större barnet kan du gärna berätta om fisken, var den lever, att man kan fiska själv, att man blir ”smart” av fisk och att ni kan laga fisk tillsammans någon gång. Då blir det inte bara en konstig, ny ingrediens.
  • Hungriga barn äter. Kompromissa inte genom att byta ut fisken mot något barnet tycker bättre om. Ta istället bort tallriken och sätt tillbaka den senare när barnet uttryckligen ber om mat.
  • Trägen vinner. Var envis. Visa att du tycker om fisk.
Lättlagad fisk

Vår barnmat innehåller fisk från 6 månaders ålder. Det är ett enkelt och smidigt sätt att få in en ny ingrediens i maten.

Många barn tycker om fiskpinnar och fiskbullar. Kokt fisk med potatis, ärtor och äggsås brukar gå ner det med. Fiskkakor går snabbt att laga och kan varieras på många sätt. (Ibland inser inte ens barnen att de innehåller fisk så även fiskvägraren kan övertygas.) Till de äldre barnen kan man placera fisken i något de gillar. Lägg små laxburgare eller laxbitar i hamburgerbröd eller rulla in dem i tortillabröd med andra tillbehör så känns fisken festligare.

  • Ibland diskuteras det att fisk till små barn ökar risken för att utveckla allergi. Det finns idag inga forskningsresultat som stämmer med det, och fisk bör därför introduceras som vilken annan mat som helst. Här kan du läsa mer om fisk och allergi.