| Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss på barnmatsforum@se.nestle.com eller via telefon 020-299200.

| WHO-koden

barnmat

WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.

Fortsätt

Antioxidanter - kroppens rostskydd

I kroppen bildas, i samband med ämnesomsättningen, ibland så kallade fria radikaler. Fria radikaler kan bland annat bidra till hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer. Antioxidanter håller nivån av fria radikaler nere. Därför kan antioxidanterna kallas för kroppens rostskydd eller självförsvar. Det finns gott om antioxidanter i maten, framför allt i frukt och grönt.

Antioxidanterna samarbetar, förstärker varandra och gör nytta på olika sätt. Det är alltså en mängd aktiva ämnen. Vissa känner man till sedan länge, medan det forskas flitigt på andra nyupptäckta ämnen.

Här är några av antioxidanterna:
  • Vitamin E: Finns i olja, nötter, margarin och fet fisk.
  • Vitamin C: Bra källor är frukt, bär, juice och gröna bladgrönsaker.
  • Karotenämnen: Finns i morötter, men också i gröna, gula och röda frukter och grönsaker.
  • Flavonoider: Finns i många olika grönsaker och frukter, speciellt äpple, lök, druvor och te.
  • Selen: Finns framför allt i fisk och skaldjur, men också i kött.

Här kan du läsa mer om de viktigaste vitaminerna.

Vill du läsa mer om de viktigaste mineralerna?