Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X

Vecka 6 - Utveckling, din kropp, näring och tips

 

Din bebis växer otroligt mycket just nu och det händer massor av spännande saker i utvecklingen.

3 december 2017

BARNETS UTVECKLING
Din bebis har redan hud! Alla andra pyttesmå organ är också på plats. Synnerverna utvecklas för fullt och huvudet är välformat, även om det fortfarande är mycket större än resten av kroppen. Hjärtat och levern tar mycket plats den här veckan. Även ryggraden börjar växa fram och formas, armarna och benen blir längre och den lilla ”svansen” är snart borta. Inom de närmaste veckorna kommer även simhuden mellan fingrar och tår att försvinna. En händelserik vecka!

DIN KROPP
Med 33 veckor kvar har du nu kommit en bit in i graviditeten. Många kvinnor behöver ta det lite lugnare vid den här tiden. Dina hormonförändringar kan göra att du känner dig illamående, har svårt att sova och får humörsvängningar. Inte så roligt såklart, men trösta dig med att det är tecken på att allt är som det ska. Oavsett hur du mår är det påfrestande för kroppen att vara gravid, så se till att ta extra pauser då och då under dagen.

NÄRING
Känner du dig trött? Rätt mat i rätt tid kan hjälpa dig att trolla fram lite mer energi. Utöver frukost, lunch och middag är det bra om du kan få i dig två till tre mellanmål om dagen. Håll en jämn energinivå med långsamma kolhydrater som fiberrikt bröd, pasta, potatis, ris och baljväxter. Frukt och grönt ger dig vitaminer och fibrer som är om möjligt extra bra nu. Även nötter är bra, rika på magnesium och vitamin B6 som behövs för ditt centrala nervsystem. Tänk på att undvika opastöriserade mejeriprodukter och var noga med att skölja bort jordrester från frukt och grönsaker.

TIPS
Funderar du på om du kan springa under graviditeten? Brukar du löpträna så kan du förmodligen fortsätta med det så länge det känns bra. Men prata gärna med din barnmorska för säkerhets skull. Ett tips är att springa max fem kilometer åt gången och att sluta springa när du mår illa eller inte orkar längre. I slutet av graviditeten är det bättre att ta raska promenader istället. Du mår bra av att röra på dig runt 30 minuter om dagen under hela graviditeten, men var försiktig om du känner smärtor i bäckenet. Ta det lugnt och lyssna på din kropp, helt enkelt. 

Läs mer om kost på livsmedelsverket.se

Läs mer

Välj en viss vecka

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även