Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X

Vecka 17 - Utveckling, din kropp, näring och tips

 

Din lilla bebis väger nu runt 150 gram och ser allt mer ut som en ”riktig” bebis för var dag som går.

3 december 2017

BARNETS UTVECKLING

Även denna veckan händer det mycket i barnets utveckling. Nervsystemet mognar allt mer. Huden är ännu tunn och ganska transparent med de små, små blodkärlen synliga igenom. Nerver som ansvarar för hudens känslighet dyker upp över hela kroppen fram till vecka 20. Samtidigt omsluts ryggmärgens nervfiber av myelin, en slags isolerande mantel tillverkad av ett ämne rikt på lipider som möjliggör en god nervdelning. Även barnets tarm fortsätter att utvecklas och har nu intagit sin permanenta plats i buken. Allt är som det ska vara.

DIN KROPP

Hos en del gravida kvinnor kan den lilla gravidmagen börja synas nu, särskilt om du är extremt smal eller har varit gravid förut. Hos de allra flesta är det dock omöjligt för omgivningen att skåda med bara ögat. Du, däremot, du vet. Och känner. Byxorna har blivit svåra att knäppa, midjan har på något sätt försvunnit. En lite knepig period för många – man har ingen riktig gravidmage att peka på än men ser ändå annorlunda ut.  Motionera (i samråd med din barnmorska, givetvis) och ät hälsosamt så mår du bättre både nu och senare när du ska komma tillbaka i form efter födseln.

ÄTA RÄTT

Din kropp behöver fett men det är skillnad på fett och fett. Essentiella fettsyror som du hittar i bland annat omega-3 är livsnödvändigt och om möjligt viktigare nu än någonsin att du får i dig. Oljor innehåller omättade fetter som det är bra att äta mer av, i synnerhet rapsolja (innehåller mycket omega-3) och olivolja. Även nötter, frön och avokado innehåller bra fetter. Men alla fetter ger kalorier, så för att ge plats åt de nyttiga behöver du göra avkall på de dåliga – smör, grädde, palmolja och kokosolja bland annat. De innehåller mättat fett som är mindre bra för dig.

TIPS

Att läsk inte är jättenyttigt kommer nog inte som en överraskning, men kan vara värt att tänka på särskilt nu när du är gravid. Inte heller lightläsk bör drickas i några större mängder, men det är ett klart bättre alternativ än vanlig läsk. Lightläsk sötas med sötningsmedel som aspartam eller sukralos, vilka sötar utan att ge kalorier eller höja blodsockret som ”vanlig” läsk gör. Båda sötningsmedlen anses vara säkra under graviditeten. I mat kan ibland steviolglykosid användas som sötningsmedel, vilket även det anses som säkert. 

Läs mer om kost på livsmedelsverket.se

Läs mer

Välj en viss vecka

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även