Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Vad ska man äta när man ammar

Vad bör du äta när du ammar?

Precis som det var viktigt att äta bra och näringsrikt medan du var gravid, så är det lika viktigt att du fortsätter att göra det även medan du ammar. Försök att äta frukost, lunch och middag och ett eller två bra mellanmål. Här följer några tips som är bra att tänka på när du är en ammande mamma.

20 juli 2020

Mat som är bra att äta medan du ammar? Att äta bra när du ammar är viktigt så att du får alla de näringsrika ämnen som din kropp behöver. Den mat du äter som ammande kvinna liknar på många sätt den mat som du åt då du var gravid. En enkel grundregel att få alla näringsämnen i sig, är att äta många olika sorters livsmedel varje dag som frukt, grönsaker, livsmedel innehållande kolhydrater, exempelvis bröd, pasta, ris, potatis och andra rotsaker. En annan viktig näringskälla är proteinet, såsom kött och kyckling, fisk, ägg, nötter, bönor och linser och dessa livsmedel är även bra källor till järn. Mejeriprodukter, som mjölk, ost och yoghurt som innehåller kalcium, är en användbar proteinkälla. Fiber från fullkornsbröd, nötter, pasta, ris och frukt och grönsaker är viktigt och kan förebygga eventuella problem med förstoppning.

Behöver jag äta extra kalorier när jag ammar?

Att amma ett barn kräver att du tar in ännu fler dagliga kalorier än du behövde under de senaste tre månaderna av din graviditet. Din kropp berättar vanligtvis hur ofta och hur mycket du behöver att äta. Genom att äta när du börjar känna dig hungrig hjälper dig att bevara din energi och motståndskraft. Om du ska gå ut, så ta med dig ett nyttigt mellanmål, som tex en frukt eller nötter att äta.

Behöver jag ta kosttillskott när jag ammar?

När du ammar ditt barn bör du vara försiktig med kosttillskott, örtprodukter, örtteer, naturläkemedel, traditionella växtbaserade läkemedel och naturprodukter, eftersom man inte har någon vetenskap om de kan vara skadliga för barnet. Därför rekommenderas det att man inte använder sådana produkter utan att först diskutera med sin sjuksköterska på barnavårdscentralen eller läkaren. (Källa; Livsmedelsverkets hemsida)

Hur mycket extra vatten behöver jag att dricka när jag ammar?

Du behöver cirka en liter extra vatten per dygn när du ammar, eftersom det går åt mycket vätska till bröstmjölken. Drick när du är törstig eller när du sitter och ammar ditt barn, så får du i dig tillräckligt. Undvik läsk och saft, eftersom det varken ger dig eller barnet någon näring utan bara onödiga kalorier. (Källa; Livsmedelsverkets hemsida)

Kan jag hålla en diet när jag ammar?

Du ska inte hålla diet och sänka dina kalorier medan du ammar, eftersom detta kan äventyra ditt eget näringsmässiga välbefinnande eftersom din kropp drar näringsämnen från dig vilka behövs för att producera näringsrik bröstmjölk åt ditt barn. Detta kan leda till att du känner dig trött och dessutom kanske du inte producerar tillräckligt med mjölk till ditt barn. I stället för att försöka gå ner i vikt med hjälp av en diet, så skapa dig en rutin för hälsosamt ätande och levande med dagliga promenader.

Kan jag dricka kaffe när jag ammar?

Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar. (Källa; Livsmedelsverket för Sverige).

Ska jag undvika alkohol när jag ammar?

Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar (enl 1177). Det finns inga positiva effekter med alkohol och amning. Den forskning som gjorts har avsett måttlig alkoholkonsumtion vid amning men det saknas fortfarande forskning om hur ett större och mer regelbundet konsumerande av alkohol påverkar barnet eftersom det är etiskt tveksamt till att genomföra kontrollerade studier kring sambandet förtäring av alkohol, amning och eventuella effekter på den ammande barnet. Enligt den forskning som finns så kan det dock inte påvisas några medicinska risker för barnet så länge som du dricker måttliga mängder, dvs 1 – 2 glas vin eller motsvarande 1 – 2 gånger i veckan (enl Livsmedelsverket).

Det finns däremot forskning som har kunnat påvisa att det finns risker om barnet får i sig mer alkohol än så (enl 1177). Barnets utveckling kan påverkas, bröstmjölksproduktionen minska och barnets sömn kan bli störd. Det är inte klarlagt exakt vid vilka mängder skadorna kan uppstå och det går alltså inte att säga att alkoholkonsumtionen spelar någon roll (enl Livsmedelsverket).

En annan viktig aspekt gällande intagande av alkohol, är att din förmåga att ta hand om ditt barn ändras och därför är rådet till alla vuxna som har ansvar för ett litet barn att inte dricka alkohol. När du dricker alkohol får du bland annat sämre tålamod och reagerar sämre på barnets signaler. Alkoholen påverkar även dina rörelser så att du till exempel kan bli mer fumlig. Små barn är känsliga och behöver behandlas varsamt.

Läs mer

Läs även
Mammorna noterar denna artikel 0/5
Sök

Har du fortfarande inte hittat
vad letar du efter?

Testa vår nya smarta sökmotor. Vi har alltid något att erbjuda dig.