Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Vilka näringsämnen behöver det växande barnet?

Vilka näringsämnen behöver det växande barnet?

Nödvändiga näringsämnen för tillväxt och utveckling  

20 november 2017

Ditt barns näringsbehov förändras ständigt. Runt ett års ålder utvecklas ditt barn väldigt mycket, både vad gäller fysisk tillväxt och mentala förmågor. Små barn behöver upp till fem gånger mer av näringsämena i förhållande till sin kroppsvikt än vuxna. Därför är det viktigt att ditt barns kost innehåller de nödvändiga ämnena för hälsosam tillväxt och utveckling.

Låt oss ta en titt på några av de näringsämnen som ditt barn behöver.

  • Järn behövs för att transportera och lagra syre i de röda blodkropparna och är också viktigt för barnets normal kognitiva utveckling. Ditt barn har massor av järn lagrat vid födseln, som sedan förbrukas successivt under de första 6 månaderna.
  • Zink är viktigt för cellernas delning och tillväxt, och för ditt barns immunsystem.
  • Jod är nödvändigt såväl för utvecklingen av hjärnan och det centrala nervsystemet, som för den fysiska tillväxten.
  • Vitamin A är mycket viktigt för synen och immunförsvaret.
  • B-vitaminer, tiamin and riboflavin, är viktiga för att barnen ska kunna ta till sig energi.
  • D-vitamin behövs för att absorbera kalcium som i sin tur behövs för tillväxten av starka tänder och ben.

 

I Sverige rekommenderas D-droppar upp till två års ålder, eftersom det är svårt att få tillräcklig mängd via kosten.En del barn rekommenderas fortsätta med  5 D-droppar även efter 2 år och under hela förskoleåldern:

  • Barn som har mörk hudfärg
  • Barn som inte är ute i solen med bar hud
  • Barn som inte får D-vitaminberikad mat, t.ex. lätt- eller mellanmjölk och margarine
  • Barn som inte äter fisk

 

Det rekommenderas att barn under 1 år inte ska dricka komjölk, då det finns risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat som är mer järnrik. Utöver det är proteinhalten i komjölk för hög för ett spädbarn. När barnet är omkring 1 år kan det dricka komjölk, men i en begränsad mängd, cirka 5-6 dl mjölk / yoghurt om dagen. Proteiner är det viktigaste näringsämnet för hjärnans och musklernas utveckling, men för stora mängder kan leda till övervikt. Det allra bästa för barnet är om det äter varierat och följer Livesmedelsverkets rekommendationer.

Mjölkbaserad tillskottsnäring

Tillskottsnäring är ett näringsmässigt bra alternativ till vanlig mjölk som kan ges från 10 månader som en del av blandad kost som ger ditt barn högkvalitativt protein och andra näringsämnen i mängder exakt anpassade till ditt barns behov. Den kan drickas både varm och kall, och har ett reducerat proteininnehåll (1,5 g/100 ml, vilket är 56 % mindre än i komjölk) som är lämpligt för småbarn, så du kan vara lugn att ditt barn får i sig rätt mängd av detta viktiga näringsämne.

Den innehåller höga halter av kalcium (80mg/100 ml) och bra nivåer av vitamin A, zink, järn, jod och D-vitamin. Den är också en bra källa till alla B-vitaminer, och innehåller omättat fett av hög kvalitet. Med två glas per dag täcker du cirka 50 % av ditt barns dagliga behov av järn, vitamin D och kalcium.  Och det bästa av allt, proteinmängden är väl avpassad till barnets behov.  

Läs mer

Läs även
Mammorna noterar denna artikel 0/5
avatar
Sök

Har du fortfarande inte hittat
vad letar du efter?

Testa vår nya smarta sökmotor. Vi har alltid något att erbjuda dig.