Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Gravid vecka 34–37

Gravid vecka 34–37

 

Ditt barn är nu redo att möta världen utanför magen. Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid förlossningen. Det lilla ullhåret (eller lanugo) som har täckt barnet tidigare ska nu ha försvunnit och fettlagret (vernix) som skyddat huden börjar gå bort. Underhudsfettet har ökat ytterligare.

måndag, juni 12th, 2017

Var i utvecklingen är mitt barn?

Hjärt- och lungcirkulationen börjar fungera när barnet kommer i kontakt med luften och kan andas själv och inte via moderkakan som under tiden i magen.

Mina goda matvanor

Nu när förlossningsdatumet snabbt närmar sig är det vanligt att stressnivåerna ökar. Koppla av, varva ner och försök att njuta av livet. Tänk på att äta mat som innehåller mycket:

  • Magnesium, som medverkar till att nervsystemet och musklerna fungerar felfritt. Magnesium finns bland annat i torkad frukt, vissa mineralvatten samt mörk choklad.

  • Vitamin B6, för att nervsystemet ska fungera bra. Välj fullkornsprodukter, öljäst, nötter och bananer.

  • Omega-3, essentiell fettsyra som finns i rapsolja, linfrön, fet fisk (som lax, tonfisk, sardiner och makrill).

  • Njut av god mat och se till att ha roligt, då det stimulerar utsöndringen av endorfiner, ett hormon som skapar en känsla av välmående och eufori.

Förra veckan gick jag upp mer än 1 kg. Är det normalt?

Mot slutet av graviditeten kommer viktökningen att accelerera och det är nödvändigt. Under de sista tre månaderna kommer du i allmänhet att gå upp lite mer än 1 kg i månaden. Men om du plötsligt skulle öka mer än 1 kg i vikt i veckan, ska du meddela det till din läkare eller barnmorska. Det kan eventuellt bero på för högt blodtryck.

Gravid i tionde månaden (vecka 38–42)

Det är naturligtvis svårt att exakt förutse när ditt barn bestämmer sig för att komma till världen. Du får se det beräknade förlossningsdatumet som ett riktmärke och förlossningen kan mycket väl ske två veckor före eller två veckor efter detta datum. Håll kontakt med din barnmorska under graviditetens slutskede för att kontrollera att ditt barn mår bra.

Barnet kommer att fortsätta att röra på sig och göra sig märkbart trots att det inte har så mycket plats. Det är bara att försöka ha tålamod nu. Det är bättre om ditt barn stannar i livmoderns ombonade miljö ännu ett litet tag, medan ni väntar på att det äntligen blir dags!

Tänk på att...

  • Fluor behövs för att bygga upp ditt barns blivande mjölktänder. Flour finns i mineralvatten, fisk och vissa frukter och grönsaker som äpple, spenat och sparris.

  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.

  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.

  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter T ex vissa ostar.

  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.

  • Dricka mycket. Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).

  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker.

  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.

  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även