Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Gravid vecka 30-33

Gravid vecka 30-33

 

Ditt barn fortsätter att växa. Under de sista två månaderna kommer det att fördubbla sin vikt och växa ungefär 10 centimenter till.

måndag, juni 12th, 2017

Var i utvecklingen är mitt barn?

Under den åttonde graviditetsmånaden kommer ditt barn att vända sig helt för att ställa in sig i förlossningsläge, i 95 % av fallen innebär det att barnet ligger med huvudet nedåt, böjd kropp och med ryggen åt vänster. I väntan på förlossning fininställs det sista. Skelettets benvävnad förtätas, håret växer, huden blir rosa och naglarna bildas.

Barnets utsöndringsfunktioner är väl etablerade, njurarna producerar cirka 30 ml urin i timmen och tarmarna fylls gradvis med mekonium eller barnbeck, en svart tjock och seg substans som blir barnets första avföring när det är fött.

Vid slutet av den åttonde månaden har ditt barn redan börjat vandra ner i ditt bäcken. Du kan känna att det drar lätt, alternativt som en diffus smärta i nedre delen av buken. Var inte orolig, det är helt normalt. Fogarna i ditt bäcken börjar luckras upp försiktigt för att ge plats för barnet att passera igenom.

Mina goda matvanor

Ditt barn ökar i genomsnitt med 200 gram per vecka i vikt. Nu är det som allra viktigast att du förser barnet med de näringsämnen som behövs för en bra utveckling. Även du behöver kraft för att orka med graviditetens sista del. Din kropp behöver bygga upp reserver för förlossningen och amningstiden. Försök att tillgodose ditt barn och din egen kropp med näring genom regelbundna måltider och fortsätt med dina mellanmål.

Vad ska jag äta för att förbereda mig inför amningen?

För att förbereda amningen är det bra att äta mycket protein, kalcium och D-vitamin. Dessa är alla viktiga näringsämnen som tillsammans ger en mjölk av hög kvalitet. Fortsätt med en varierad och balanserad kost med mycket frukt och grönsaker, mejeriprodukter, linser och spannmål kombinerat med animaliskt protein (kött, fisk, ägg) och fett, särskilt essentiella fettsyror. 

Du ska också fortsätta dricka mycket vatten, mellan 1,5 och 2 liter per dag. Undvik drycker som innehåller socker eller kolsyra. Var fortsatt försiktig med hur mycket koffein du dricker se till att intaget inte är mer än 300 mg per dag. Det motsvarar tre koppar kaffe med max 1,5 dl per kopp eller sex koppar svart te med 2 dl te per kopp om dagen. Alkohol bör du avstå helt från under hela graviditeten och amningen.

Ditt barn tar mycket plats. Din livmoder är därför lite ansträngd under den nionde och sista graviditetsmånaden. Din diafragma och dina lungor är sammantryckta vilket ger en känsla av andfåddhet.

Tänk på att...

  • Äta en varierad kost med olika smaker

  • Fluor behövs för att bygga upp ditt barns blivande mjölktänder. Flour finns i mineralvatten, fisk och vissa frukter och grönsaker som äpple, spenat och sparris.

  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.

  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.

  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter T ex vissa ostar.

  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.

  • Dricka mycket. Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).

  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker.

  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.

  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även