Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X

Gravid Vecka 3 - Nu är du gravid!

 

När du är gravid i vecka 3 befinner du dig i början av din spännande resa. Det syns inget än. Men låt dig inte luras, det råder full aktivitet därinne.

3 december 2017

GRAVID VECKA 3 - BARNETS UTVECKLING

Barnets hjärta slår redan! Det lilla embryo som är ditt barn består redan av tre lager celler som kommer att forma kroppens olika delar. Naturen är makalös: det inre lagret (entoderm) ger form åt matsmältningsorganen, levern, bukspottkörteln och andningsorganen. Det yttre lagret (ektoderm) bildar nervsystemet och dess olika organ samt hud, naglar och hår. Det tredje lagret bildar merparten av skelettet, hjärtat, urinvägarna och könsorganen. I mitten av mesoderm finns ryggsträngen som fungerar som en temporär ryggrad från vilken nervsystemet, hjärnan och huvudet bildas. Ryggsträngens diameter är ungefär samma som på ett mänskligt hårstrå!

DIN KROPP NÄR DU ÄR GRAVID I VECKA 3

Din mens kom inte när den skulle. I början tänkte du förmodligen inte så mycket på det. Men ändå … tänk om ...? Du bestämmer dig för att ta ett graviditetstest och det ger ett positivt utslag. Wow! Grattis! Ett underbart äventyr har tagit sin början, ett av de bästa i ditt liv! Ännu syns ingenting, men det ska snart ändra sig. 

RÄTT NÄRING NÄR DU ÄR GRAVID

Det är viktigare än någonsin att du tar hand om dig själv och att du tänker på vad du äter. Den första frågan som brukar uppstå är om du behöver äta för två. Nej, gravida kvinnor behöver absolut inte äta för två. Själva energibehovet är i stort sett detsamma som innan graviditeten. Däremot ökar behovet av de flesta näringsämnen. Det är extra viktigt att du får i dig folsyra (frukt och bär, linser, böner, kikärtor och fullkorn) och zink (hittas i fullkorn). Anledningen till behovet av folsyra är att forskning pekar på att folat spelar en stor roll vid nybildning av celler, speciellt gällande benmärgsceller. Det är därför i synnerhet viktigt med vitaminer och mineraler under befruktningen.

TIPS TILL DIG SOM ÄR GRAVID I VECKA 3

Fisk är nyttigt och är något som är bra att äta ofta, gärna ett par gånger i veckan. Men en del fiskar har höga halter av miljögifter och bör särskilt undvikas när du är gravid. Du kan läsa mer om vilka fiskar du bör undvika när du är gravid på Livsmedelsverkets hemsida (https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/all-fisk-ar-inte-nyttig/gravida-och-ammande). 

Utöver vissa fiskar finns det även mat du helt bör undvika under graviditeten. Vissa livsmedel som opastöriserad mjölk och ost gjord på opastöriserad mjölk kan innehålla ämnen som är skadliga för fostret såsom listeria. Även mjuk ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla fel bakterier. Men hård ost kan du äta! Och mycket annat. Det är viktigt att, när du är gravid i vecka 3 och under hela graviditeten, se till så att kött och fågel är genomstekt och skölj frukt och grönt ordentligt. Sen är det bara att njuta!

Läs mer om kost på livsmedelsverket.se

 

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även