Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Gravid vecka 17–20

Gravid vecka 17–20

 

Ditt barn blir rörligare och starkare. Det väger redan omkring 335g, det vill säga ungefär lika mycket som en grapefrukt.

måndag, juni 12th, 2017

Var i utvecklingen är mitt barn?

Barnets muskler och därmed också rörelserna blir kraftigare. Barnet använder sig också av sina muskler, rör på armarna och benen, vänder sig och slår kullerbyttor. Ibland trycker barnet fötterna mot livmoderväggen och därför känns det ibland som en knuff i magen. Genom att klappa på magen så visar du ditt barn att du är där.

Nu tar utvecklingen av barnets hjärna fart och det har redan mellan 12 och 13 miljarder nervceller. Det kommer snart att kunna komma ihåg sinnesupplevelser. Lungorna håller också på att mogna. Barnet gör oftare och oftare andningsrörelser men de är fortfarande oregelbundna. Bukspottkörteln börjar producera insulin vilket gör att ditt barn kan använda socker och fett för sin tillväxt.

Under den här månaden är det vanligt att man kanske gör ett andra ultraljud. Ett flickfosters äggstockar är redan välformade och innehåller primitiva celler för 6 miljoner ägg.

Mina goda matvanor

Det är fortsatt viktigt att du äter en varierad och balanserad kost. På så sätt får ditt barn också upptäcka nya smaker. Dess smak och luktsinne kan stimuleras och var därför inte rädd för att ˮvägledaˮ ditt barn till dess första smakupplevelser som de snart kommer att komma ihåg.

Från den 17:e eller 18:e graviditetsveckan och framåt är fluor en viktigt mineral som medverkar till att bygga upp ditt barns blivande mjölktänder. En varierad kost täcker i allmänhet de här nya behoven. Fluor finns i mineralvatten, fisk och vissa frukter och grönsaker som äpple, spenat och sparris.

Dina smakpreferenser kommer att ändras ofta under graviditeten. Med vatten som den bästa törstsläckaren kan det vara bra att variera det:

  • Pressa lite citron i ditt vatten så får du en syrligare dryck med mer smak.

  • Lägg i några myntablad, salvia eller andra aromatiska örter som du tycker om! Mycket smak utan att öka antalet kalorier.

  • Gör en kanna med ett gott örtte. Det tillför vätska samtidigt som du kan variera smaken.

  • För varma dagar kan ett hemgjort iste med mynta släcka törsten.

Du är nu snart i sjätte månaden och kommunicerar mer och mer med ditt barn. Du kan känna ditt barn och barnet interagerar med yttervärlden och har vant sig vid den mat du äter.

Husk på...

  • Fluor behövs för att bygga upp ditt barns blivande mjölktänder. Flour finns i mineralvatten, fisk och vissa frukter och grönsaker som äpple, spenat och sparris.

  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.

  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.

  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter T ex vissa ostar.

  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.

  • Dricka mycket Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).

  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker

  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.

  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även