Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X

Gravid vecka 13 – andra trimestern

 

Såhär när din andra trimester börjar är det mycket som händer. Det är många milstolpar här!

3 december 2017

BARNET UTVECKLAS OCH KAN BLAND ANNAT UTÖVA NÅGRA MOTORISKA RÖRELSER

Det är en händelserik tid därinne i magen. Din bebis kan nu böja sina pyttesmå fingrar, öppna och stänga sin mun och har just lärt sig svälja. Han eller hon sväljer fostervatten som absorberas av matsmältningsorganen och därefter utsöndras som urin genom njurarna – som i sin tur just börjat fungera alldeles utmärkt. Huden har börjat producera melanin som ansvarar för hudens pigmentering så snart bebisen fötts. Benen i kroppen fortsätter att utvecklas och skelettet växer gradvis samman. Han eller hon väger nu 30 gram och mäter ståtliga 7 cm från topp till tå.

HORMONFÖRÄNDRINGAR GYNNAR DIN HUD

Såhär i slutet av tredje månaden börjar vanligtvis illamåendet avta och förhoppningsvis mår du hyfsat bra nu igen. Ta varje tillfälle i akt att komma ut i den friska luften även om vädret inte är strålande. Solstrålarna skiner genom molnen i alla fall och hjälper kroppen att bilda vitamin D, vilket både ditt barn och du själv behöver. Även din hy gynnas av solen! Apropå det, har du märkt att hyn strålar mer än vanligt på sistone? Hormonförändringarna stimulera metabolismen, vilket gör underverk med din hy. Däremot kan du få små bruna fläckar i pannan eller på kinderna, så kallade pigmentfläckar. Dessa är helt ofarliga och brukar försvinna igen ungefär tre månader efter födseln. Det finns en gammal sägen som påstår att dessa fläckar avgör om det är en pojke eller flicka, men det är högst oklart om det ligger någon sanning i det.

FISK ÄR BRA NÄR DU ÄR GRAVID I VECKA 13

Många gravida kvinnor drar ner på fiskkonsumtionen av rädsla för miljögiftiga ämnen, vilket är synd eftersom de allra flesta sorters fisk innehåller helt ofarliga nivåer. Fet fisk som lax, sill och makrill innehåller däremot omgea-3 och DHA som är livsnödvändiga fettsyror. Eftersom du nästan uteslutande hittar dessa i fisk är det extremt viktigt att du får i dig fisk under graviditeten. Speciellt DHA behövs för att fostret ska kunna utvecklas optimalt, både vad gäller bebisens motoriska färdighet och dess minne och kognitiva förmåga. Genom att äta fisk två till tre gånger i veckan, varav en gång av den feta sorten, får du i dig tillräckligt med omega-3- och DHA- syror för både dig och din bebis.

TIPS PÅ GRAVIDKLÄDER

Förmodligen kan du fortfarande ha dina vanliga kläder och vi gissar att du ännu inte behöver särskilda gravidkläder på ett bra tag. Men det skadar inte att börja kika runt vad som finns. En annan sak som du snart kan behöva är en bekväm BH, gärna med justerbara band. Tänk dock på att dina bröst antagligen kommer att bli en aning större ju närmare födseln du kommer eftersom de gör sig redo för amning. Det kan därför vara en bra idé att vänta med inköpen ett par veckor till.

Läs mer om kost på livsmedelsverket.se

Läs mer

Välj en viss vecka

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även