Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X

Gravid vecka 10 - 29 veckor kvar

 

Redan vecka 10! ”Bara” 29 veckor kvar tills du får träffa din lilla bebis som växer till sig i magen.

3 december 2017

GRAVID I VECKA 10 - BARNETS KROPP BÖRJAR TA FORM

Din bebis börjar verkligen likna en liten människa nu. Ansiktet ser äntligen ut som ett litet ansikte med allt på plats. Huvudet är fortfarande stort, mycket större än resten av kroppen, men det hindrar inte honom eller henne från att röra på det (starkt!). Kroppen har redan massor av muskler som kan röra på både armar och ben, dock inte medvetet. I den lilla magen har barnets för tillfället överdimensionerade lever börjat producera sina röda blodkroppar. Även hjärnan utvecklas och producerar hjärnceller i raketfart som så småningom ska bilda hjärnans nervbanor. Vecka 18 kommer de vara så många som 12 till 14 miljarder! Ett antal som kommer att minska när hjärnan mognat vid 18 års ålder. Men det är ju ett tag dit.

HUMÖRSVÄNGNINGARNA BÖRJAR AVTA

Hoppade du av glädje över din graviditet för en halvtimme sedan för att plötsligt nu oroa ihjäl dig? Humörsvängningarna under första trimestern kan vara rätt imponerande. Om du mått dåligt av detta, kan vi glädja dig med att dessa humörsvängningar snart är över. Så snart du kommer in i andra trimestern kommer hormonnivåerna vara mer balanserade igen. De flesta gravida kvinnor upplever då istället en lugn känsla av välbefinnande. 

PROTEINER ÄR VIKTIGT UNDER GRAVID VECKA 10

Denna vecka skulle vi vilja slå ett slag för det gamla hederliga proteinet. Får du i dig tillräckligt varje dag? Protein är viktigt för både dig och din bebis. Det hjälper bland annat till att transportera in näringsämnen i kroppen och hålla benmassan i gott skick, samtidigt som det underhåller och bygger muskelmassan. Protein finns i både kött, fisk och grönsaker.

Gröna ärtor, quinoa, nötter, spenat och broccoli är några kanske otippade livsmedel med högt proteininnehåll. Även sojamjölk kan vara en proteinkälla. Förutom protein är det viktigt att du får i dig tillräckligt med järn, B12, omega-3 och vitamin D. Prata med din barnmorska kring hur du kan äta för att få i dig de näringsämnen du behöver.

KUB-TEST

Gravida kvinnor som har fyllt 35 år har en något högre risk för kromosomavvikelser. Men det behöver inte vara så just för dig. Om du vill kan du göra ett fostervattenprov eller ett så kallat KUB-test, där barnmorskan kan bedöma risken för kromosomavvikelser och skador hos fostret. Genom att kombinera resultaten från KUB-testerna med andra riskfaktorer kan man uppskatta hur troligt det är att barnet har en kromosomavvikelse, t ex Downs syndrom. Beslutet att ta detta test är svårt och är helt upp till föräldrarna. Ibland kan det hjälpa att prata med andra som varit i samma situation och/eller diskutera med barnmorskan.

Läs mer om kost på livsmedelsverket.se

Läs mer

Välj en viss vecka

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även