Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
Gravid i vecka 25 - den sjunde månaden (vecka 25-29)

Gravid i vecka 25 - den sjunde månaden (vecka 25-29)

 

Ditt barn förbereder sig gradvis för att kunna andas utanför magen. Andningsrörelserna har fått en mer regelbunden rytm. Strukturen på luftvägarna är nu fullständig, men den är fortfarande omogen.

måndag, juni 12th, 2017

Var i utvecklingen är mitt barn?

Ditt barns inre temperatur regleras nu automatiskt vilket gör att barnet kan anpassa sig till yttertemperaturen när det väl lämnar den skyddande livmodern.

Barnets kropp fortsätter att fyllas ut av underhudsfettet och huden är nu mindre rynkig. Barnet tar mer och mer plats och kan därför inte längre röra sig lika mycket som tidigare. Tiden tillbringar barnet med att suga på tummen och experimentera med sitt smak- och luktsinne.

Ögonen har öppnats och pryds av långa ögonfransar och snart kommer barnet att kunna se växlingar i ljusförhållanden genom väggen på din mage. Det blir ännu mer känsligt för ljudstimuli utifrån, särskilt för din partners röst och eventuella syskons stoj och viss musik. Barnet är kapabelt att reagera på ljuden och gör så genom att röra på sig och genom att hjärtslagen ökar.

Mina goda matvanor

Att dricka mycket är viktigt för din blodvolym. Den har nu ökat med cirka 1,5 liter för att säkerställa ett bra blodflöde till moderkakan. Ett blodprov som mäter koncentrationen av röda blodkroppar i blodet kan visa att du har en så kallad utspädningsanemi. Var inte orolig. Det är absolut normalt under en graviditet, eftersom den plasma som finns i ditt blod ökar snabbare än antalet röda blodkroppar. Din läkare eller barnmorska kommer också att kontrollera så att du inte har en riktig blodbrist som döljs av utspädningsanemin.

Nu har ditt barn och du kommit till den sista raksträckan på niomånadersloppet. Nu gäller det bara för barnet att växa och det kommer att fördubbla sin vikt från nu till slutet av graviditeten. Se till att vila mycket och att fortsätta äta en balanserad kost.

Tänk på att…

  • Fluor behövs för att bygga upp ditt barns blivande mjölktänder. Flour finns i mineralvatten, fisk och vissa frukter och grönsaker som äpple, spenat och sparris.

  • Äta fisk - gärna 2-3 ggr i veckan Men undvik fisk från Östersjön, vissa insjöfiskar och stora djuphavsfiskar. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.

  • Undvika rått, gravat och kallrökt Både kött, fisk och skaldjur. Sushi går däremot bra så länge den är nytillagad och gjord på färsk fisk.

  • Undvika opastöriserade mejeriprodukter T ex vissa ostar.

  • Kött ska vara helt genomstekt Ingen råbiff, rosa oxfilé eller carpaccio.

  • Dricka mycket Försök att dricka minst 1,5 l vatten om dagen (mer på varma sommardagar).

  • Undvika alla alkoholhaltiga drycker

  • Dricka högst 3 koppar kaffe eller svart te om dagen.

  • Energidrycker innehåller koffein och dessutom mycket socker.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även