Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
8-11 månader - Smakportioner - En ny värld av smaker

8-11 månader - Smakportioner - En ny värld av smaker

 

När ditt barn är mellan 8 och 11 månader är det ofta intresserat av nya smaker. Det är dags att börja äta fler mål per dag och att introducera nya rätter. Måltiden blir en spännande upptäcksfärd i koordination, smaker och samspel.

Söndag, juni 11th, 2017

Nu kan ditt barn äta fler saker än tidigare, och det är lättare att variera maten. Byt ut potatisen mot ris eller pasta, och servera rivna morötter eller andra fint skurna grönsaker i för att variera de kokta mosade grönsakerna.

Ger du ditt barn av vuxenmaten tänk på att lägga undan barnets portion innan du saltar maten. Fett är fortfarande viktigt och en extra tesked kan behövas om familjens mat inte innehåller så mycket fett.

Fortsätt också med D-droppar tills barnet är 2 år.

Den viktiga och roliga måltiden

Barn tycker om att göra som andra gör. Det gäller också kring matbordet. När ni sitter tillsammans kring matbordet ser ditt nyfikna barn hur ni gör och vill gärna ta efter.

I den här åldern får barnet ofta flera nya tänder. Därför behövs mer tuggmotstånd. Det är också först nu som barnet kan använda tungan för att förflytta maten i munnen och lär sig tugga på båda sidor av munnen. Matbitarnas storlek är därför viktig. För stora bitar är svåra att svälja. För små ger inte tillräckligt att tugga på.

Lära sig äta själv

Barn lär sig att äta själva olika snabbt. Vissa barn äter utan spill och kladd, andra älskar att kladda. Att känna på maten och äta med fingrarna är en naturlig instinkt, men undersökandet behöver inte gå till lek varje gång. Pincettgreppet utvecklas under denna period. Då är det kul att själv kunna plocka upp små bitar med tumme och pekfinger.

Visste du att tungans motorik tränas när barnet slickar sig om läpparna? Detta påverkar både talet och ätandet. Torka inte alltför flitigt kring munnen, utan låt ditt barn öva sig på att slicka rent själv.

Mellanmålet ger extra energi

Små barn behöver fylla på med extra energi ofta. Hur ofta beror på hur mycket ditt barn äter till huvudmålet och på hur långt det är mellan måltiderna. Prova fram en måltidsrytm som passar er och tänk på att servera genomtänkta och rejäla mellanmål.

Bra mellanmål kan vara bröstmjölk, gröt, välling eller fruktpuré. Eller varför inte bre en babysmörgås? Bred smör och ost eller leverpastej på en skiva bröd. Skär bort kanterna och dela den i små, plockvänliga bitar. Gott och roligt att äta själv.

Fortsätt med gröt och välling

Gröt och välling är bra mat för små barn. Nu när ditt barn är lite större kan du ge honom eller henne ett par gröt- eller vällingmål per dag.

De färdiga barngrötarna och vällingarna är berikade med järn och rekommenderas av barnläkare. Om du redan börjat med välling kan du nu pröva en välling som innehåller lite mer fibrer. Då blir barnet mätt längre. Men ta det försiktigt i början, det tar ett tag för ditt barns mage att vänja sig.

Om du fortfarande ammar kan du fortsätta med bröstmjölken eller långsamt introducera sexmånadersvällingen.

”Jag låter honom mata mig med en tom sked, det tycket han är kul. Samtidigt som han gör det är hans mun öppen och då passar jag på att mata honom. Det går alldeles utmärkt!”

 

Var försiktig med

  • Salt. Salta inte maten, barnets njurar är inte tillräckligt utvecklade för att klara av för mycket salt. Nestlés produkter till barn under 1 år innehåller inget tillsatt salt.

  • Mjölk, fil och yoghurt Mjölkprodukter innehåller rikligt med kalcium men är fattiga på järn. Vänta därför med komjölk som dryck tills barnet är 1 år. Lite mjölk i matlagningen kan du dock använda redan nu.

  • Spenat och rödbetor. Vänta med spenat, mangold, rödbetor, nässlor och bladselleri tills barnet är 1 år. De innehåller nitrat som kan omvandlas till skadlig nitrit.

  • Nötter. Jordnötter och nötter kan fastna i halsen.

  • Fisk. Speciellt egenfångad fisk kan innehålla förhöjda värden av vissa miljögifter. Välj fisk enligt rekommendation från Livsmedelsverket. De flesta vanliga fiskar från fiskbil och frysdisk går bra att äta.

  • Honung. Honung kan innehålla sporer från bakterien Clostridium botulinum. Hos spädbarn under ett års ålder, vars tarmflora inte är tillräckligt utvecklad, kan denna bakterie orsaka en förgiftning kallad spädbarnsbotulism.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även