Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dela denna Artikel
X
0-3 månader - en god start i livet

0 - 3 månaders bebis - en god start i livet

 

Bröstmjölk ger under det första halvåret all näring som ditt lilla barn behöver. Bröstmjölk är dessutom unikt anpassad för varje enskilt barn och bidrar med antikroppar för att ge barnet ett skydd mot infektioner. Amma därför så länge det känns bra för dig och ditt barn.

Söndag, juni 11th, 2017

Vad innehåller bröstmjölk?

Bröstmjölken är specialdesignad för just ditt barn. Den innehåller allt ditt lilla barn behöver under de första sex månaderna, i precis lagom mängd. Det är inte förrän efter sex månader som bröstmjölken behöver kompletteras med annan mat. Då börjar din bebis medfödda järnförråd att sina och behöver fyllas på genom kosten.

Det är däremot bra om bröstmjölken förblir en del av ditt barns kost under hela det första året eller längre. Till exempel innehåller bröstmjölk lite protein och mycket fett. Vidare finns de viktiga långkedjiga fettsyrorna omega 3 och omega 6 i bröstmjölk.

D-droppar

Det enda bebisen behöver extra av under första halvåret är D vitamin. På Barnavårdscentralen får du rådet att ge din bebis D-droppar redan från första levnadsveckan. Under de första levnadsåren är D-vitamin särskilt viktigt för ett starkt skelett och tänder. Här i Norden är det svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin genom mat och solljus, därför måste barn få extra D-vitamin i form av D-droppar under de första två åren.

Låt aptiten styra

Låt ditt barn själv styra hur ofta och hur mycket det äter. Du kan följa ditt barns vikt- och längdkurva på BVC och där ser du att ditt barn växer som det ska. Mjölkproduktionen regleras till stor del efter barnets aptit och ju oftare du ammar ditt barn desto mer bröstmjölk produceras.

Om du av olika anledningar inte kan amma eller är orolig för att ditt barn inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk, vänd dig till er BVC-sköterska.

Du kan också läsa mer på amningshjälpen eller på Livsmedelverkets hemsida, sök på amning.

Att äta för två

Att amma är en energikrävande process för kroppen och kräver upprepning mat med mycket näring. Det är inte nödvändigt att äta så mycket att du själv ökar i vikt, men det är viktigt att du inte aktivt bantar under den här tiden. Graviditetskilona är bäst att vänta med att försöka bli av med till efter amningstiden. Fokusera istället på att äta ordentliga måltider för att orka med och att motionera, till exempel i form av dagliga promenader. Det räcker långt.

Du kan äta i stort sett all sorts mat när du ammar. Men det finns viss mat och dryck du bör vara försiktig med. Fisk är bra mat ur hälsosynpunkt, men vissa sorter kan innehålla miljögifter som inte försvinner vid tillagning. Läs mer på Livsmedelverkets hemsida under ”amning”.

Det kan hända att ditt barn reagerar på något du ätit genom att få diarré, magknip eller utslag. Försök då komma ihåg vad du har ätit och var försiktig med det. Prata också med BVC.

Fördela maten smart

När du ammar är det klokt att fördela fem till sex mål mat jämnt över dagen för att få ett jämnt energitillskott. Frukost, lunch, middag och två till tre mellanmål. Som småbarnsförälder får man ju heller inte alltid så mycket sömn och det kan underlätta betydligt att planera sina måltider i förväg.

  • Tänk igenom hur du vill lägga upp måltiderna, när mellanmålen behövs, hur planering kan underlätta och så vidare.

  • Skriv veckomatsedel så kommer inte varje måltid som en överraskning.

  • Storhandla. Då finns det nästan alltid någon mat hemma till hands.

  • Ha ett reservförråd av färdiga måltider i frysen, hemlagade eller färdigköpta.

  • Ta fram dagens lunch ur frysen på morgonen.

Fyll på vätskeförrådet

Det går åt mycket vätska när man ammar. Ungefär en extra liter per dag. Drick mycket vatten, men också mjölk för att fylla på med extra kalcium. Totalt ger cirka 6-7 dl mjölk, fil eller yoghurt tillsammans med ett par skivor ost det kalcium du behöver under amningen.

Håll igång magen

En trög mage är inte ovanligt när man precis fått barn. Välj fiberrik mat som grovt bröd, fullkornsalternativ av flingor och pasta, grönsaker, frukt och bär. Motion håller också igång magen. Se även till att få i dig ordentligt med vätska.

”Vi lagade matlådor och frös in innan Judith kom. Sedan tog vi hjälp av familjen med handling och middagar den första månaden. Hela familjen hade energi och första tiden blev lugn och mysig.”

 

Var försiktig med

  • Att banta under amningen Att amma kräver mycket mat och energi.

  • Fisk under tiden du ammar. Fisk är jättebra vid amning ur näringssynpunkt, men viss sorts fisk kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Se Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se för en lista över vilka fisksorter du bör undvika.

Läs mer

Min Nestlé Club

Att ha ett litet barn är underbart, men att vara förälder innebär också utmaningar och en hel del stress. Som medlem i klubben får du ta del av tips och idéer anpassade efter ditt barns ålder. Dessutom kan du beställa gratis smakprov samt få unika rabatter och erbjudanden.

  • Personligt innehåll anpassat efter ditt barns ålder
  • Gratis smakprov
  • Rabatter och erbjudanden

Bli medlem

Läs även